Dla wielu kierowców największą zmorą związaną z użytkowaniem auta, jest parkowanie tyłem. Bezbłędne parkowanie wymaga dużej praktyki i pewności siebie, której wielu, szczególnie początkującym kierowcom, brakuje. Aby ułatwić nam życie, firmy produkujące wyposażenie do aut opracowały czujniki, które ostrzegają nas przed przeszkodami podczas cofania.
Jaki czujnik wybrać?
Mamy dwie grupy czujników. Najtańszym z nich jest czujnik przewodowy. Koszt takiego urządzenia nie powinien przekraczać 50 PLN. Produkt można bez problemu nabyć w każdym sklepie oferującym artukuły motoryzacyjne. Wadą tego rozwiązania jest nieporównywalnie większy nakład pracy, jaki musimy włożyć w montaż tego czujnika. Samo urządzenie składa się z czterech czujników ultradźwiękowych, a także głośnika, który sygnałem dźwiękowym informuje nas o zbliżającej się przeszkodzie. Dodać należy, że coraz więcej czujników parkowania posiada w zestawie wyświetlacz LCD, na którym możemy obserwować to, co dzieje się z tyłu samochodu. To rozwiązanie pozwala nam na bezbłędne zaparkowanie samochodu nawet w najciaśniejszych zakamarkach.
Inną grupą czujników są czujniki oparte o połączenie WI FI. Kontakt między modułem sterowania a wyświetlaczem LCD jest nawiązany za pośrednictwem fal radiowych. Niestety, czujniki umiejscowione z tyłu samochodu wciąż działają w oparciu o zwykłe kable.
Jak samodzielnie zamontować czujnik?
Podstawowym narzędziem, bez którego na pewno nie uda się nam zamontować czujników, jest wiertarka i wiertło z otwornicą puszkową. Posłuży nam ona do wywiercenia otworów w zderzaku, do których włożymy nasze czujniki parkowania. Nadmienić trzeba, że bardzo przydatnym narzędziem będzie też wkrętak TORX o rozmiarze T25, którym bez problemu odkręcimy śruby w aucie. Pod ręką powinniśmy mieć także taśmę izolacyjną, miarę i płaski śrubokręt.
Urządzenie sterujące układem czujników parkowania podłączamy do instalacji elektrycznej samochodu. System połączony jest ze światłami cofania. W rezultacie włączenie biegu wstecznego spowoduje włączenie systemu czujników parkowania
Niezwykle istotne jest, aby czujniki znajdowały się na tej samej wysokości. Ich odległość od bocznych krawędzi pojazdu powinna wynosić 20cm, natomiast odległość między poszczególnymi czujnikami nie powinna być większa niż 45cm. Czujniki montujemy na wysokości od 45cm do 65 cm od ziemi.
Cały system powinien być jak najlepiej chroniony przed wilgocią, toteż centralne urządzenie sterujące montujemy w bagażniku, a okablowanie dodatkowo zabezpieczamy taśmą izolacyjną. Jeśli czujniki mają być wzbogacone o ekran LCD, najlepszym wyjściem jest jego montaż nad tylnym oknem samochodu w taki sposób, żeby obraz był widoczny w lusterku wstecznym.