Czy opłaca się otworzyć własny komis samochodowy?

0
25661

Handel samochodami używanymi może być dochodowym biznesem – zwłaszcza dla osób posiadających wiedzę motoryzacją. Jak otworzyć własny komis samochodowy? Jakie koszty należy brać pod uwagę, wchodząc na rynek samochodów używanych?

Jak działa komis samochodowy?

Będąc właścicielem komisu (komisantem), nie sprzedajesz własnych samochodów, ale występujesz w roli pośrednika między klientem, kupującym używany samochód, a właścicielem samochodu (komitentem), który zlecił Ci jego sprzedaż. W ramach wynagrodzenia przysługuje Ci prowizja, którą ustalasz, podpisując umowę komisu. Prowizję określa się w procentach i oblicza się ją od kwoty, za którą samochód został sprzedany. Prowizja pobierana przez komisy samochodowe wynosi przeważnie 2–3%. Komisant i komitent mogą ustalić również w umowę konkretną kwotę prowizji. Warto pamiętać, że przysługuje ona komisantowi dopiero wtedy, gdy sprzeda wstawiony do komisu samochód.

Handel samochodami poleasingowymi

Innym możliwym rozwiązaniem jest sprzedaż samochodów, których jesteś właścicielem. Opłacalnym przedsięwzięciem może być zakup i sprzedaż samochodów poleasingowych – pojazdy takie nabyć można w korzystnych cenach. Szeroki wybór takich aut znajdziesz w tym miejscu: https://www.carsontheweb.com/pl/findcar. Samochody, które do tej pory służyły w firmowych flotach, mają najczęściej wysokie przebiegi, z drugiej strony jednak, w ramach leasingu, serwisowane były tylko w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Oznacza to, że do ewentualnych napraw używano wyłącznie oryginalnych częściach, a historia serwisowania została starannie udokumentowana, co znacznie ułatwia sprzedaż takich samochodów.

Koszty początkowe

Najpoważniejszą inwestycją, która wiąże się z otworzeniem własnego komisu samochodowego, jest zakup gruntu. W zależności od wielkości i lokalizacji działki, cena wynosić może od kilkudziesięciu tysięcy do kilku milionów złotych. Kupując działkę, zastanów się, jaką ilością samochodów planujesz obracać. Warto zadbać o to, żeby wielkość placu umożliwiała klientom swobodne oględziny pojazdów, obejrzenie ich z większej odległości, otworzenie wszystkich drzwi i bagażnika. Zadbaj również o to, by plac, na którym przechowywane będą samochody, był oświetlony oraz posiadał odpowiednio utwardzoną powierzchnię. Teren komisu powinien być również solidnie ogrodzony. Do tego celu nadaje się zwyczajna siatka – utrudnia osobom postronnym dostęp do samochodów, ale jednocześnie nie zakrywa ich przed wzrokiem potencjalnych klientów. Jeżeli planujesz sprzedawać droższe pojazdy, rozważ skorzystanie z usług profesjonalnej firmy ochroniarskiej lub inwestycję w monitoring. Prowadzenie komisu wymaga dostępu do przestrzeni biurowej. Jeżeli na terenie komisu nie znajdują się zabudowania, praktycznym rozwiązaniem może być przenośny kontener biurowy – cena miesięcznego wynajmu zaczynają się od 1000 zł.

Wymagania formalne

Komis samochodowy zarejestrować możesz jako jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub spółkę prawa handlowego: spółkę jawną, spółkę komandytową, spółkę komandytowo-akcyjną, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną. Jeżeli zdecydujesz się na działalność w formie spółki osobowej lub kapitałowej, zobowiązany jesteś zarejestrować ją w Krajowym Rejestrze Sądowym. Rejestracji dokonasz w sądzie rejonowym, właściwym ze względu na umiejscowienie siedziby spółki. Opłata za umieszczenie podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS wynosi 500 zł. Z kolei decydując się na jednoosobową działalność gospodarczą, będziesz musiał dokonać wpisu do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). W tym celu należy złożyć bezpłatny wniosek w urzędzie miasta lub gminy. Wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie wnioskiem o nadanie firmie numeru REGON oraz numeru NIP.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:189    Średnia:2.4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ