W kwestii prowadzenia firmy każdy ma swoje metody, podział obowiązków i oczekiwania w stosunku do współpracowników oraz klientów, jednakże by warsztat samochodowy przynosił zyski nie może zabraknąć kilku podstawowych kwestii. Jak sprawić, by klienci odczuwali chęć pozostawienia auta w rękach mechanika? Jak zdobyć zaufanie?
Warsztat samochodowy jest miejscem, z którego najczęściej korzystamy z polecenia „znajomi, rodzina, sąsiedzi … polecali, więc jestem” wówczas mamy pewność, że klienci będą lojalni, ale nie oznacza to, że należy spoczywać na laurach. Pozyskiwanie nowych klientów jest niezbędne, a kilka wskazówek pomoże w zrozumieniu czego tak naprawdę poszukuje klient.
1. Relacja z klientem
Klient musi czuć, że pozostawiony pojazd jest w dobrych rękach juz od samego początku. Mechanik powinien zadbać o dostarczenie niezbędnych informacji na temat usterki i ewentualnych napraw. Ważne by nie posługiwać się specjalistycznym żargonem w stosunku do osób, które wiedzę o autach ograniczają do podstawowych pojęć. Sympatyczna relacja to dziś podstawa dla tworzenia lojalnej więzi.
2. Rzetelność
Podkreślanie rzetelności nie będzie miało pokrycia bez opinii innych, a te nie bedą pozytywne, jeśli wykonywane usługi będą pobieżnie. Klient musi czu
, że jest najważniejszy, a jego auto stanowi dla mechanika priorytet. Na nic zdawkowe odpowiedzi i niekonkretna informacja zwrotna dotycząca terminu wykonania naprawy.
3. Stop oszustwom
O oszustów nie trudno, dlatego klienci mogą być nieufni w stosunku do mechanika, który ma zająć się ich pojazdem. Największą obawą są ceny nieadekwatne do jakości naprawy. O ile wycena jest indywidualna to już zakup części zazwyczaj ogranicza się do konkretnych przedziałów. Nawet jeśli klient jest nieświadomy ile może kosztować konkretna usterka, to nie oznacza, że należy wykorzystywać jego niewiedzę.
4. Nagradzaj lojalność
Klient poczuje się ważny, kiedy przy okazji kolejnego przeglądu spotka go pozytywna niespodzianka. Tańsza wycena, szybsza realizacja lub korzyść w postaci wykonania usługi dodatkowej bezpłatnie. Warto nagradzać lojalność klientów, ponieważ dzięki temu jeszcze chętniej powrócą do ulubionego warsztatu.
Wzorowy kodeks działania to priorytet!
Warsztat samochodowy to miejsce konieczne i nierzadko kojarzone jest z kosmicznymi cenami za naprawę. Mimo wszystko każdy właściciel auta poszukuje warsztatu idealnego, gdzie jego samochód dostanie wszystko to, czego potrzebuje, a przy okazji on nie pójdzie z przysłowiowymi torbami. Warto rozważyć spisywanie dobrych praktyk i umieszczenie listy w widocznym miejscu, by potencjalny klient po przeczytaniu miał szansę na ocenę.
Opinię internautów działają cuda
Żyjemy w czasach, gdzie nie żyjąc w internecie pozostajesz niewidoczny dla świata realnego. Oczywiście jest to maksyma nieco na wyrost, ale nie w kwestii profesjonalnej strony internetowej, opinii internautów na temat usług, a nawet konta na portalu społecznościowym. Ludzie z pasją powinni chwalić się tym co robią i jakie są ich kroki. Dzięki pokazywaniu swojej pracy można nabrać zaufania do mechanika, który opowiada o swojej pracy, a więc wie co robi. Ponadto opinię internautów działają cuda! Dziś większość osób poszukująca jakiejkolwiek usługi w pierwszej kolejności weryfikuje opinię zadowolonych (lub nie!) klientów. Jeśli o warsztacie piszą dobrze to szansa na zawód jest niewielka.
Artykuł został przygotowany przez firmę Autozyk specjalizującej się w mechanice pojazdów i diagnostyce samochodowej.