Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w naszym samochodzie, ponieważ to między innymi on, odpowiada za nasze bezpieczeństwo, a nawet życie. Niezwykle więc ważne jest, aby regularnie dokonywać kontroli układu hamulcowego, sprawdzać płyn, a także kontrolować poziom zużycia tarcz oraz klocków. Wszystkie nieprawidłowości powinniśmy niezwłocznie skonsultować w warsztacie samochodowym, a części ulegające eksploatacji regularnie wymieniać.
Problemy z układem hamulcowym – na co zwrócić uwagę?
Odpowiedni stan tarczy oraz klocków hamulcowych odpowiada za sprawne działanie hamulców, skracając drogę hamowania a co za tym idzie minimalizując ryzyko kolizji. Jeżeli pojawią się jakieś uchybienia w stanie oraz działaniu któregoś z elementów układu hamulcowego, droga hamowania wydłuża się, a co za tym idzie, zmniejsza się skuteczność hamulca. To, co powinno nas zaniepokoić, to różnego rodzaju pęknięcia, uszkodzenia mechaniczne, czy też ślady korozji na powierzchni trącej. Są one informacją o problemach ze współpracą między tarczą hamulcową a zaciskiem z klockami hamulcowymi. Jest to niezaprzeczalny sygnał do niezwłocznej kontroli układu hamulcowego. Zwykle kolejnym krokiem jest wymiana kompletu tarcz oraz klocków hamulcowych. Innym parametrem, który bezwzględnie wskazuje na konieczność wymiany tarcz, jest ich grubość, która wraz z przejechanymi kilometrami zmniejsza się. Kiedy tarcze osiągną minimalną dopuszczalną grubość, musimy je wymienić.
Przyczyny kłopotów z tarczami hamulcowymi
Jak już wspomniano, grubość tarcz hamulcowych jest niezwykle ważna, mimo że często bagatelizowana przez właścicieli pojazdów. Dlaczego jest ona taka istotna? Chodzi o to, że grubość tracz ma ogromne znaczenie dla jej zdolności do akumulacji temperatury. Zbyt cienka tarcza, poniżej dopuszczalnej przez producenta grubości, wpływa na temperaturę pracy pary trącej, która z kolei może doprowadzić do zdeformowania tarczy, a co za tym idzie do zmniejszenia skuteczności hamowania. Oczywiście zbyt mała grubość tarczy, to nie jedyna przyczyna deformacji tarcz hamulcowych. Deformacja może pojawić się już na etapie projektowania, a także produkcji tarcz do danego pojazdu. Do odkształcenia może dojść również na etapie transportu, czy też nieodpowiedniego przechowywania.
Najczęstsze przyczyny deformacji tarcz hamulcowych
Jak już wyżej wspomniano do deformacji tarcz hamulcowych może dojść już na etapie produkcji czy też transport lub magazynowania, jednak znacznie częściej problemy wynikają z błędów na etapie montażu czy też użytkowania. Do deformacji może też doprowadzić niepoprawny serwis eksploatacyjny, niestosowanie się do momentów dokręcania śrub mocujących, czy też samych kół. Po montażu kompletu nowych tarcz i klocków ważny jest również sposób ich docierania, niestety większość użytkowników nie ma świadomości jak należy to robić, a nie wszyscy mechanicy pamiętają, aby przekazać takie informacje klientowi. Sposób eksploatacji samochodu również często może doprowadzić do deformacji tarcz. Nagłe schłodzenie rozgrzanej tarczy hamulcowej, przekraczanie dopuszczalnej temperatury pracy tarcz, czy też brak schłodzenia tarcz po serii intensywnych hamowań, może skutkować ich uszkodzeniem.