Kierowca musi pamiętać o terminowej wymianie paska rozrządu. Jeśli pasek rozrządu nie zostanie wymieniony na czas, może dojść do całkowitego zniszczenia silnika. Czy warto ponosić takie ryzyko? Tym bardziej, że w niektórych samochodach pasek rozrządu wymienia się co 5, a czasami co 10 lat.
Wymiana paska rozrządu to jedna z najważniejszych czynności eksploatacyjnych. Kierowca musi bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta samochodu, dotyczących terminu wymiany paska rozrządu. Na początek wyjaśnimy najważniejsze kwestie, dotyczące paska rozrządu.
Czym jest pasek rozrządu?
Pasek rozrządu (inaczej napęd rozrządu) to element eksploatacyjny układu rozrządu w silniku. Stosuje się go w samochodach z silnikami diesla oraz benzynowymi. W niektórych konstrukcjach został on zastąpiony przez bardziej skomplikowany łańcuch rozrządu. Jednak w większości silników stosowany jest pasek.
Jaką rolę pełni pasek rozrządu? Przekazuje on, w sposób bardzo precyzyjny, napęd z wału korbowego na wałek rozrządu, albo na wałki rozrządu (jeśli w silniku są zastosowane dwa). Wałki rozrządu sterują pracą zaworów dolotowych (doprowadzających do cylindrów powietrze) oraz zaworów wylotowych (usuwających z silników spaliny). Zawory dolotowe i wylotowe muszą otwierać się i zamykać w odpowiednich momentach, które są ściśle związane z położeniem tłoków w cylindrach. Tłoki z kolei napędzają wał korbowy.
Pasek rozrządu pozwala na precyzyjną pracę tłoków i zaworów, względem siebie, jak w zegarku.
Pasek rozrządu wykonany jest na bazie kordu ze specjalnych włókien, który oblany jest gumą. Pasek ma ząbki, stąd też inna nazwa, pasek zębaty. Ząbki służą do precyzyjnego przekazywania napędu z koła na wale korbowym na koła na wałkach rozrządu. Pasek musi mieć odpowiednie napięcie – dba o nie napinacz, najczęściej sprężynowy.
Dodatkowa funkcja paska to napęd pompy oleju i pompy cieczy chłodzącej.
Ryzyko związane z zerwaniem albo przeskokiem paska rozrządu
Co się stanie, jeśli pasek rozrządu nie zostanie wymieniony na czas? Może dojść do jego przeskoku albo zerwania.
W przypadku przeskoku silnik może utracić synchronizację. To oznacza, że straci moc i będzie gasł w najmniej spodziewanym momencie. Jednak może zdarzyć się coś znacznie bardziej groźnego. Zderzenie tłoków z zaworami, co prowadzi do ogromnych strat i zniszczenia jednostki napędowej. Podobna sytuacja ma miejsce, jeśli we współczesnych silnikach dojdzie do zerwania paska rozrządu.
Tylko stare i bardzo proste jednostki napędowe mogą być odporne na zerwania paska. Współczesne (produkowane od ponad 25 lat) już nie.
Kiedy wymienić pasek rozrządu?
Pasek rozrządu powinno się wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, które można znaleźć w książce serwisowej auta.
Producent samochodu określa termin wymiany na dwa sposoby.
Przykład: w danym aucie pasek należy wymienić co 120 tys. km przebiegu, albo co 5 lat. W zależności od tego, co nastąpi pierwsze.
Jeśli kierowca pokona 120 tys. kilometrów w 3 lata, powinien wymienić pasek już po tym czasie.
Jeśli kierowca przejedzie 20 tys. km w ciągu 5 lat, też powinien wymienić pasek.
Niektórzy producenci stosują także określenie – eksploatacja w trudnych warunkach. Dotyczy to jazdy miejskiej – i w takim przypadku powinno się skrócić interwał wymiany paska o 1/3.
Wraz z paskiem zawsze wymienia się pompę cieczy chłodzącej. Konieczna może być także wymiana rolek lub napinacza.
Wymiana paska rozrządu w Tomaszowie Mazowieckim
Wymiana paska rozrządu to czynność wymagająca posiadania odpowiedniej wiedzy, narzędzi i doświadczenia. Dlatego nie warto wymieniać paska samodzielnie, tylko w dobrych warsztatach.
Profesjonalna mechanika samochodowa w Tomaszowie Mazowieckim, PHU Aspol, to najlepsze miejsce do wymiany rozrządu. Czynność serwisowa zostanie wykonana w precyzyjny i perfekcyjny sposób. Poza wymianą rozrządu, w warsztacie można wykonać cały szereg czynności naprawczych i serwisowych.
PHU Aspol, mechanik samochodowy w Tomaszowie Mazowieckim zaprasza!