Toyota, jako jedna z wiodących marek samochodowych, przykłada wielką wagę do działań służących ochronie środowiska. Przejawiają się one m.in. w szukaniu coraz bardziej ekologicznych i zrównoważonych metod produkcji pojazdów oraz ich utylizacji po zakończeniu procesu eksploatacji.
Walka ze spalinami
Od początku rozwoju branży motoryzacyjnej główne źródło napędzania samochodów stanowiły paliwa kopalniane. Na wzmożone wydzielanie CO2 i innych składników spalin nie zwracano uwagi, dopóki auta stanowiły produkt luksusowy. Wraz z ich stopniowym rozpowszechnianiem, problem jednak narastał, zwłaszcza w II połowie XX wieku.
Współcześnie, szkodliwy wpływ spalin samochodowych na środowisko naturalne jest powszechnie znany. Producenci samochodów czynią starania, aby ich technologie były jak najbardziej ekologiczne i podążały w stronę niwelacji emisji gazów cieplarnianych. Na szczególną uwagę zasługują ambitne plany koncernu Toyota Motor Corporation, ogłoszone publicznie w 2010 roku. ,,Toyota planuje, aby wdrażane przez nią elementy konstrukcji pojazdów – przede wszystkim jednostek napędowych – doprowadziły do zdecydowanej redukcji emisji dwutlenku węgla. Za cezurę czasową obrano rok 2050. Według planów inżynieryjnych, w ciągu 40 lat emisja CO2 w samochodach Toyoty ma się zmniejszyć o 90%, względem poziomu emisji z 2010 roku” – tłumaczy ekspert z salonu Toyota Konsek w Rybniku.
Poza problemem CO2, specjaliści zwrócili uwagę na konieczność redukcji innych elementów spalin, bezpośrednio wpływających na zdrowie ludzkie, takich jak tlenki azotu (NOx) czy cząstki stałe (PM).
Napędy alternatywne
Starania Toyoty o wynalezienie alternatywnego do spalinowego napędu, który gwarantowałby większą ekologiczność działania, są związane przede wszystkim z technologiami hybrydowymi. W 1997 r. światło dzienne ujrzała pierwsza, produkowana powszechnie ,,hybryda” – samochód Toyota Prius, łączący najlepsze zalety silników spalinowego i elektrycznego. ,,Prius do dziś cieszy się niesłabnącą popularnością, a najnowsza generacja pojazdu weszła w tym roku na nasz rodzimy rynek” – komentuje przedstawiciel rybnickiego salonu Toyota Konsek.
,,Hybrydy” to jednak tylko część rozległego segmentu napędów alternatywnych, oferowanych przez Toyotę. Marka ma w swojej ofercie także pojazdy w całości napędzane energią elektryczną, które pozwalają komfortowo jeździć po mieście (np. prototypowy model i-ROAD) oraz samochody z technologią plug-in hybrid, które da się ładować elektrycznie.
W 2015 r. doszło do małej technicznej rewolucji, kiedy to wprowadzono na rynek Toyotę Mirai – pierwszy masowo produkowany model, napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi. To kolejny wielki krok w drodze do tworzenia pojazdów, zasilanych alternatywnymi źródłami energii.
Jak to będzie wyglądać?
Toyota nie ustaje w trudach tworzenia idealnego samochodu, który nie będzie wywierał negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Czy plan ten jest realny? Trudno stwierdzić. 34 lata, które zostały do 2050 roku, to cała epoka motoryzacyjna, choć takie modele jak Toyota Mirai dają nadzieję na pozytywne zmiany.
Póki co najbardziej proekologicznymi, powszechnie stosowanymi modelami samochodów, są ,,hybrydy”. Do zeszłego roku Toyota sprzedała ponad 8 milionów aut z tego typu napędem. Wydaje się, że trend ten będzie narastał.
O ekologicznych zaletach, płynących z użytkowania pojazdów hybrydowych, można przekonać się naocznie. Wystarczy odwiedzić autoryzowaną stację dealerską, taką jak Toyota Konsek w Rybniku. Kupując samochód oznaczony logo Toyoty, nie tylko zapewnią sobie Państwo wysoki komfort jazdy, ale też staną się częścią wielkiej motoryzacyjnej rodziny, dbającej o środowisko naturalne.