Wielu z nas poszukuje taniej alternatywy dla nowych opon samochodowych, możemy np. zdecydować się na zakup używanych egzemplarzy. Są one znacznie tańsze od nowych, ale nie mamy pewności co do ich historii. Jest jeszcze jedna alternatywa, która może pozwolić nam na zaoszczędzenie pieniędzy przy zakupie ogumienia. Możemy zdecydować się na opony nalewane, znane także pod nazwą bieżnikowanych. Obecnie około 5 procent aut osobowych oraz 15 ciężarowych korzysta z tego rodzaju opon.
Jak powstają opony nalewane
Ten rodzaj ogumienia powstaje w wyniku regeneracji starych, zużytych już opon. Wierzchnia warstwa bieżnika jest zdejmowana, a na jej miejsce nakładana jest zupełnie nowa. W ten sposób trzon opony pozostaje ten sam natomiast, powierzchnia stykająca się z drogą jest pozbawiona jakichkolwiek śladów eksploatacji.
Do produkcji tego rodzaju opon wykorzystuje się dwie metody. Pierwsza z nich nosi nazwę bieżnikowania na zimno. Polega ona na doklejeniu do wcześniej przygotowanej opony nowego bieżnika, przy użyciu specjalnych preparatów gwarantujących dokładne połączenie obu elementów. Drugi sposób to bieżnikowane na gorąco. W tym wypadku na przygotowaną oponę nakłada się gorącą mieszankę, a następnie całość poddaje się procesowi wulkanizacji. W wyniku obu tych procesów powstaje „nowa” opona.
Wady i zalety opon nalewanych
Najczęściej tego rodzaju opony stosowane są przez właścicieli aut ciężarowych, ze względu na wysoki koszt zakupu nowych kompletów ogumienia. Dużą zaletą jest zatem zmniejszenie kosztów eksploatacji danego pojazdu, ponieważ opony aut ciężarowych mogą być bieżnikowane nawet 2 lub 3 razy. Jest to ważny fakt, wpływający często na decyzję o wyborze tego rodzaju produktu. Warto wspomnieć też o znacznie niższej cenie jednostkowej nalewanej opony w porównaniu z nowymi modelami. Dzięki recyklingowi możliwe jest zmniejszenie emisji szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery podczas procesu produkcji nowych opon. Recykling eliminuje też konieczność magazynowania zużytych egzemplarzy.
Jako największe wady tych opon wymienia się mniejsze przebiegi oraz zwiększone uszkodzenie głównej części opony. Poza tym ogumienie takie niczym nie różni się od tradycyjnych opon. Może być użytkowane zarówno w autach osobowych, jak i ciężarowych. Nie ma wpływu na przechodzenie badań technicznych, czy też innych kontroli np. dokonywanych przez policję lub ITD.
Decyzję o tym, czy zakupimy takie opony, czy nie powinniśmy uzależnić od naszych preferencji, możliwości finansowych oraz częstotliwości, z jaką poruszmy się po drogach. Najlepszym doradcą jest tutaj jak zawsze zdrowy rozsądek.