Rodzaje płynów chłodniczych

0
450
Rodzaje płynów chłodniczych

Układ chłodzenia w samochodach bazuje na specjalnym płynie chłodniczym, który posiada odpowiednie właściwości, przez co zapewnia optymalny stopień odprowadzanego ciepła i dbałość o stan techniczny instalacji.

Typy cieczy chłodzących

Najpopularniejszym płynem stosowanym w starszych samochodach jest płyn typu IAT. Jest to produkt w pełni syntetyczny. Niestety jego trwałość nie jest duża, gdyż wymiany musimy dokonać już w dwa lata po dolaniu płynu do instalacji chłodniczej. Nadmienić trzeba, że istnieją też płyny HOAT, które różnią się od płynów IAT znacznie większą trwałością (5lat) i specjalnymi dodatkami organicznymi.

Obecnie samochody są wyposażone w układ chłodzenia wykonany z aluminium, toteż do chłodzenia używa się płynów OAT. Ciecz OAT jest produktem o wydłużonej trwałości. Wymiany chłodziwa musimy dokonać dopiero po 5 latach. Płyny OAT działają antykorozyjnie, ponieważ zawierają specjalne dodatki organiczne, które dodatnio wpływają na pracę i stan elementów układu chłodzenia.

Czy wolno mieszać płyny chłodzące?

Niektóre artukuły, w których ich autorzy poruszają temat płynów chłodniczych, przestrzegają przed mieszaniem cieczy chodzących ze sobą. Nic bardziej mylnego. Płyny z tej samej kategorii można mieszać. Ważne jest, by nie mieszać cieczy chłodzących nieorganicznych z organicznymi. W wyniku reakcji chemicznej układ chłodzenia zostanie uszkodzony, a nas będzie czekała wizyta w warsztacie i niemały wydatek.

Każdy pojazd posiada książkę obsługi. Posiłkując się informacjami w niej zawartymi, jesteśmy w stanie określić jaki typ chłodziwa użyć, aby nie narazić auta na uszkodzenie. Jeśli z jakichś względów nie jesteśmy w stanie określić typu płynu chłodniczego, jaki powinniśmy stosować w naszym samochodzie, można użyć uniwersalnego płynu, który ze względu na skład chemiczny zapewni poprawną pracę każdego układu chłodzenia bez względu na jego budowę.

Woda zamiast płynu chłodniczego?

Jeśli chcemy, aby nasz samochód jeździł bezawaryjnie jak najdłużej, nie powinniśmy używać wody jako czynnika chłodzącego pracę silnika. Przede wszystkim woda zawiera kamień kotłowy, posiada niższą temperaturę wrzenia od płynu chłodniczego i szybko zamarza w warunkach niskiej temperatury. Jakimś wyjściem z sytuacji jest stosowanie wody destylowanej, ale nie powinno się tego rozwiązania praktykować na co dzień.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ