Pilotaż w transporcie ponadgabarytowym — kiedy, jakie zasady?

0
2110
Pilotaż w transporcie ponadgabarytowym

Zadaniem pilota jest zadbanie o bezpieczeństwo na drodze podczas przewożenia ładunku. Pilotowanie pojazdów, które przewożą towar ponadgabarytowy, jest obowiązkowe na terenie całej Europy. Odpowiedzialny za przewóz jest pilot z odpowiednimi uprawnieniami nadawanymi przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego.

Co można zaliczyć do ładunku ponadgabarytowego?

Przede wszystkim do ładunku ponadgabarytowego zaliczymy wszelkie stalowe konstrukcje, jak: części mostów, maszyny budowlane, rolnicze, jachty, samoloty, ale też elementy elektrowni wiatrowych czy turbin. Zdarzały się sytuacje, w których ktoś przewoził całą fabrykę! Nietypowymi zleceniami zajmuje się firma Fracht, która specjalizuje się w transporcie międzynarodowym, a transport całej fabryki zmieścili w 20 pojazdach.

Kiedy podczas przewozu ponadgabarytowego potrzebny jest pilotaż?

Rozporządzenie MSWiA jasno określa, kiedy pojazd musi być pilotowany. Pilot podczas przewozu ponadgabarytowego jest potrzebny, kiedy pojazd:

  • jest dłuższy niż 23 m
  • jest wyższy niż 4,5 m
  • jego masa nie przekracza 60 ton,
  • szerokość jest większa niż 3,2 metra.

Zdarzają się sytuacje, w których transport wymaga więcej niż jednego pilota. Pilotaż transportu ponadgabarytowego wymaga zabezpieczenia przez dwóch pilotów, kiedy:

  • długość pojazdu przekracza 30 m
  • pojazd jest wyższy niż 4,7 m
  • masa całkowita pojazdu jest większa nić 80 ton,
  • szerokość pojazdu przekracza 3,6 m.

Najważniejszym zadaniem pilota jest bezpieczeństwo, w celu jego zapewnienia, pilot może wydawać polecenia lub sygnały innym uczestnikom ruchu drogowego.

Na jakich zasadach działa pilotaż?

Pojazd pilotujący musi być odpowiednio oznaczony odblaskową tablicą, która musi być umieszczona na dachu kabiny. W zależności od tego, czy pilot znajduje się przed pojazdem, czy tuż za nim, ważne jest, by tablica była widoczna z obu stron.  Pojazd musi być wyposażony w dwa żółte światła błyskowe, które powinny być widoczne z przynajmniej 150 m. Inne narzędzia, które są niezbędne pilotowi przy pracy, to urządzenie, które pozwala na komunikację z kierowcą pilotowanego pojazdu i sprzęt nagłaśniający. Pilot dodatkowo może posiadać światło żółte lub białe z napisem “pilot”.

Kiedy podczas pilotażu potrzebna jest policja?

Policja jest zobowiązana pilotować przewóz towaru ponadgabarytowego, kiedy szerokość jezdni jest mniejsza niż 2,5 m, a długość pojazdu jest większa niż 40 m. Jednak zdarzają się wyjątki, jeśli jezdnia jest mniejsza niż 2,5 metra, ale jest to krótki odcinek drogi, a sam transport ładunku ponadgabarytowego nie jest skomplikowany i można mieć pewność, że widoczność na drodze gwarantuje bezpieczny przejazd, to Policja nie musi uczestniczyć w pilotowaniu.

Zadania pilota i szczegółowe zasady pilotażu transportu ponadgabarytowego znajdują się w Prawie o ruchu drogowym, ale też w rozporządzeniu MTBiGM z dnia 23 maja 2012 roku o pilotowaniu pojazdów nienormatywnych, oraz w rozporządzeniu MSWiA z dnia 31 grudnia 2003 roku w sprawie warunków i sposobu pilotowania pojazdów.

[Głosów:3    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ