Miernik lakieru – pomocny przyrząd przy zakupie samochodu

0
466
Miernik lakieru – pomocny przyrząd przy zakupie samochodu

Bardzo wiele osób decyduje się na zakup używanego samochodu. Większość z nich jest sprowadzana z zagranicy, a właściciele komisów opanowali do perfekcji przygotowanie pojazdu przed sprzedażą. Często jest tak, że mimo pozytywnego pierwszego wrażenia, okazuje się, że samochód ma zamaskowanych wiele uchybień. Warto wiedzieć, jak ustrzec się takich sztuczek. Niezwykle przydatnym urządzeniem jest na przykład miernik lakieru.

Co to jest miernik grubości lakieru?

Samochód, który przeszedł naprawę po stłuczce nigdy nie będzie w stu procentach spełniał swoich funkcji. Zdarza się, że poprawki wykonywane są nieprofesjonalnie i po kilku miesiącach od kupna pojazdu, na karoserii pojawia się popękana szpachla. Żeby uniknąć rozczarowań i od razu sprawdzić czy pojazd był ponownie malowany przed sprzedażą wystarczy użyć miernika lakieru, który zbada grubość warstwy lakieru na karoserii. Mierniki są popularne od około 10-15 lat, to niewielkie, elektroniczne urządzenia, które odczytują grubość lakieru. Są one bardzo proste w obsłudze i przydają się nie tylko w profesjonalnych warsztatach, ale w każdym garażu.

Miernik na przewodzie i z wbudowaną sondą

W zależności od budowy, wyróżnia się urządzenia na przewodzie, które i z wbudowaną sondą. Przy pomocy tych pierwszych można bardzo łatwo sprawdzić trudno dostępne miejsca na karoserii, bo podczas pomiaru, w jednej ręce trzyma się sondę, a w drugiej miernik. Urządzenia z wbudowaną sondą świetnie sprawdzają się, gdy pomiar dokonywany jest podczas transportu, bo sonda i miernik są w tym samym urządzeniu. Szeroki wybór mierników lakieru i skanerów diagnostycznych dostępny jest np. na: https://smartmoto.pl/Mierniki-grubosci-lakieru-i-skanery-diagnostyczne-ccms-pol-42.html. Firma proponuje sprzęt czołowych producentów z intuicyjnym interfejsem.

Jak wygląda pomiar grubości lakieru?

W celu dokonania pomiaru grubości lakieru, urządzenie przykłada się do karoserii samochodu. Oczywistym jest, że im większa liczba odczytów, tym pomiar jest bardziej czytelny. Warto sprawdzać lakier w takich samych miejscach, po obu stronach pojazdu. Dobrą metodą jest badanie lakieru w dwóch osiach, w odstępie 10-15cm. Trzeba pamiętać, że warstwa lakieru na dachu jest zazwyczaj cieńsza niż w innych częściach pojazdu. Oryginalnie grubość lakieru to 100-140um. Nowsze modele samochodów mają bardzo często cieńsze warstwy lakieru (70-80um). Jeśli pomiar wykaże wartości około 200um, oznacza to, że karoseria była malowana niejednokrotnie. Grubość ponad 300um, świadczy natomiast o szpachlowaniu samochodu.

Jak widać już po badaniu grubości lakieru można stwierdzić czy był on ponownie malowany, nie mniej jednak trzeba pamiętać, że przed zakupem należy sprawdzić również inne elementy samochodu. Warto skorzystać z pomocy znajomego mechanika, który fachowo oceni stan techniczny pojazdu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ