Jaką świecę zapłonową wybrać dla naszego samochodu?

0
429
Jaką świecę zapłonową wybrać dla naszego samochodu?

Świeca zapłonowa, mimo że niewielka i głęboko ukryta, pełni istotną funkcję. Powoduje zapłon sprężonej w cylindrze mieszanki benzyny z powietrzem, czyli, krótko mówiąc, odpowiada za uruchomienie silnika i umożliwienie jazdy autem. W trakcie pracy są narażone na ciężkie warunki, gdyż napięcie na jej elektrodach sięgać może 40 tysięcy woltów, temperatura pracy niekiedy przekracza 1000°C, a panujące w komorze spalania ciśnienie dochodzi do 100 barów.

Świece zapłonowe zwykle różnią się kształtem gwintu, obudowy, standardem wykonania, wartością cieplną oraz rodzajem wykorzystywanych elektrod. Jak więc wybrać odpowiednią dla swojego samochodu?

Rodzaje świec zapłonowych

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że świece dopasujemy do sposobu zasilania. Silniki benzynowe wymagają świec iskrowych, natomiast wysokoprężne – żarowych.

Spotkamy się z trzema rodzajami świec iskrowych, a ściślej mówiąc – elektrod, w które są wyposażone. Należą do nich świece standardowe, irydowe i platynowe.

Świece standardowe zapewnią dobrą pracę jednostki napędowej, są najtańsze, ponieważ można je dostać już od 10 PLN za sztukę, jednak najszybciej się zużyją. Świece irydowe posiadają końcówkę elektrody środkowej ze stopu irydu, są dwa razy trwalsze od świec standardowych, a przy tym niewiele droższe od nich, bo zapłacimy ok. 15 PLN za sztukę. Najdłużej będziemy się cieszyć z użytkowania świec platynowych. Zastosowana w nich płytka platynowa sprawia, że świeca, niezależnie od warunków, ma stałą moc. Elektroda w świecy platynowej jest smuklejsza od standardowej, co sprawia, że wymagane jest niższe napięcie zapłonu. Żywotność tych świec bije inne na głowę, bo jest nawet czterokrotnie dłuższa. Oczywiście przekłada się to na jej cenę, bo musimy wydać minimum 30 PLN za sztukę.

Świece żarowe dzielimy na standardowe oraz szybkiego grzania. Mają one za zadanie wstępnie podgrzać komorę spalania. Różnicę słychać już w nazwie. Świece szybkiego znacznie szybciej ogrzewają komorę spalania i pozwalają momentalne odpalić silnik. Obecnie stosowane są we wszystkich modelach silników diesla.

Świece zapłonowe a zasilanie LPG i CNG

Auta z silnikami zasilanymi gazem LGP bądź CNG charakteryzują się dużo wyższą temperaturą w komorze spalania od silników benzynowych, dlatego wymagają świec z elektrodą irydową, a najlepiej platynową.

Kiedy wymieniać świece?

W przypadku świec żarowych dobrym momentem na wymianę jest moment ich zużycia, ponieważ nie ma wyznaczonej dolnej czy górnej granicy trwałości. Producenci świec iskrowych obiecują trwałość zawierającą się w przedziale od 30 000 do 100 000 kilometrów. Należy zwrócić szczególną ostrożność przy zakupie świec NGK, które często są podrabiane przez oszustów. Podczas zakupu warto spytać firmy oferujące artukuły motoryzacyjne o oryginalne produkty.

Naczelną zasadą jest, by użytkownicy samochodów z silnikami benzynowymi montowali świece platynowe ze względu na korzystny stosunek ceny do jakości.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ