Jak dbać o opony w sezonie i po nim

0
497

Porządne opony w samochodzie mogą służyć nawet przez kilka sezonów, ale jest jeden warunek – trzeba o nie dbać. Większość kierowców zwraca szczególną uwagę jedynie na głębokość bieżnika, ale pamiętać należy o tym, że nie jest to jedyne kryterium oceny stanu opon.

Odpowiednia konserwacja kół

Sól, piasek i niskie temperatury jak powszechnie wiadomo znacząco przyśpieszają zużycie opon zimowych, zwłaszcza tych, które wykonane są ze stosunkowo miękkiej mieszanki. W sezonie zimowym wszyscy kierowcy powinni pamiętać o odpowiedniej konserwacji kół. Eksperci od motoryzacji na każdym kroku informują, że zimowe opony nadają się do użytku, tylko wtedy kiedy mają powyżej 4mm bieżnika, a ich wiek nie przekracza 6 lat. Pamiętać należy również o tym, że zasada ta dotyczy wyłącznie opon zużytych równomiernie. Tylko takie zimowe opony są w stanie samodzielnie oczyścić się z zebranego śniegu i w niskich temperaturach zapewnić odpowiedni poziom przyczepności do podłoża. Aby guma nie pękała i zachowała odpowiedni kształt oraz elastyczność musi być systematycznie myta i natłuszczana. Opony zimowe powinno czyścić się szczotką z miękkim włosiem i ciepłą wodą. Można skorzystać także ze specjalnych szamponów samochodowych. Opony należy systematycznie konserwować specjalną pianką albo mleczkiem.

Wyważenie opon i ciśnienie powierza

W sezonie zimowym raz na 2 tygodnie warto sprawdzić poziom ciśnienia w oponach. Jeżeli ciśnienie jest za wysokie, to należy liczyć się z tym, że szybciej zużyje się środkowa część bieżnika. Jeżeli ciśnienie będzie za małe, to z kolei nadmiernie ścierać będą się boki. Bardzo ważną kwestią jest także równomierne wyważenie opon, o czym niestety zapomina bardzo wielu kierowców. Jest to bardzo ważne przede wszystkim u tych kierowców, którzy mają dwa komplety kół i przed sezonem zimowym nie zdejmują opon z obręczy. Podczas codziennej jazdy koła są narażone na mniejsze lub większe uszkodzenia, które co prawda nie wpływają znacząco na właściwości jezdne, ale mogą znacząco zmienić rozkład masy wokół osi ich obrotu. W takiej sytuacji koła zaczynają bić, a bieżnik opon zaczyna zużywać się nierównomiernie. W przypadku dużych przebiegów zaleca się przeprowadzenie kontroli nawet dwa razy w sezonie.

Pompowanie kół azotem

Coraz częściej dużym zainteresowaniem cieszy się pompowanie kół azotem. Jest to doskonałe rozwiązanie przede wszystkim dla tych kierowców, którzy mają duży przebieg. Dzięki azotowi ciśnienie w oponach utrzymuje się zdecydowanie dłużej, a co najważniejsze felgi są chronione przed rdzą. Na naszym rynku z miesiąca na miesiąc powstaje coraz więcej warsztatów, które oferują swoim klientom pompowanie kół azotem.

Właściwe przechowywanie opon

Warto wspomnieć o tym, że wpływ na starzenie się opon ma nie tylko ich eksploatacja, ale również magazynowanie. Opony muszą być chronione nie tylko przed bezpośrednim źródłem światła, ale również przed złą pogodą i wilgotnością. Najlepszym rozwiązaniem jest przechowywanie opon w specjalnych serwisach i hurtowniach. Usługa magazynowania nie jest droga i daje nam 100% pewności, że nasze opony nie stracą swoich właściwości.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ